Dagbok mellan Juni och December 2014

Förstasida   Dagbok   Jag   Båten   Installerad utrustning   Tänkt utrustning   Planerad rutt

Dagbok Juni 2014 och äldre   Dagbok 2015   Dagbok 2016  


Löpande anteckningar om allt möjligt och omöjligt.


2014-10-31 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag har packat mycket av kläder, dyner och täcken i vakuumpåsar. Tyvärr så hade en redan tappat sugen när jag lämna båten, men kläderna ligger ändå väl skyddade. Jag fick lagt upp segel och sittbrunnskapell på vinden hos varvet. Där är ingen värme mer än det som läcker upp nerifrån men där är torrt.

Hemresan gick som planerat. Jag fick skjuts till stationen i Egersund och kom med tåget utan några problem. Resan till Kristiansand var så fin som jag hoppats på. Några sträckor hade man en mycket fin utsikt. Att tåget gick extra sakta där var nog mest för att rälsen inte tålde mer. Under de timmarna jag vänta i Kristiansand passa jag på att äta lunch. Flygbussen hade sin startpunk ett kvarter från stationen. Det var en liten buss med 14 säten men vi var bara fyra pers. Jag är ovan vid att flyga så där var en som hjälpte mej att knappa in så att jag fick en etikett till ryggsäcken. Sen var det bara att ställa en på bandet. Samtidigt fick jag ett boardingcard. När jag tänker efter var där nog aldrig någon som kolla att jag hade en biljett. Där var ingen före mej i säkerhetskontrollen och jag han till och med att prata några ord med vakterna. I Oslo skötte SAS transporten av ryggsäcken till det andra planet men det var långt att gå. Ingen ny säkerhetskontroll. Planet landa, som personalen påpeka, enligt tidtabell. Det betyder att då tog hjulen mark, hur lång tid det sen tar innan man är ut från flygplatsen är där ingen som säger något om. Om tåget från Kastrup hade gått precis efter tidtabell så hade jag kanske kunnat hinna med bussen till Höllviken. Nu lita jag inte på det utan fick skjuts från Hyllie av min bror. Jag var hemma till lite efter tio.

När jag starta upp huset gick i princip allt igång, men redan inom tre dagar hade kylskåp, varmvattenberedare och dator gått sönder.

När jag var i Norge var jag i kontakt med norska tullen och fick då ett muntligt besked på att allt var ok. För några dagar sedan kom där ett brev från tullen med en bekräftelse på det var ok att jag lämna båten på land över vintern. Där framgick också att det räckte att man var i Norge när man skicka in ansökan, man behövde inte vänta där tills man fått klartecken, och det var ju tur. Där stod också att jag kunde ansöka om att vara ytterligare ett år i Norge men sen får jag göra en införsel av båten. Den stora kostnaden med det är att jag måste betala norsk moms, men samtidigt kan jag göra en utförsel av båten från Sverige och då få tillbaks den svenska momsen. När jag sen, om några år, seglar ifrån Norge så får jag begära tillbaks momsen när jag gör utförseln. Nu är mina planer att jag skall ha lämnat Norge inom två års tidsfristen.


2014-09-12 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag har fått klartecken från norska tullen om att jag får lägga upp båten i vinter. Jag har köpt biljetter till hemresan och det blir onsdagen den 17:e. Först tar jag tåget till Kristiansand och därifrån flyger jag till Köpenhamn via Oslo. Visserligen går där flyg direkt på sträckan Kristiansand Köpenhamn men det var 80% dyrare. Tanken (för tillfället) är att ta ut båten till varvet under helgen och på måndag lyfta upp henne. Då tvättar jag också av botten. Både bockar och tvätt lånar/hyr jag av varvet. Tisdagen får ägnas åt packning och under onsdagsförmiddan stänger jag till båten. Tåget går 11:19 från Egersund. Inför de sista dagarna i båten skall man köpa lagom mycket mat, det som är för mycket får kastas. Jag skulle köpa en liten packet margarin men det visa sig att den kosta mer än den stora, så det fick bli en stor.

Den sista omgången tvätt har körts. Där blir några smutsiga kläder de kommande dagarna men dom tar jag med hem. Jag har börjat packa kläderna i vakuumpåsar och det känns som det skall bli bra. Det skall ju ändå ligga i drygt sju månader utan värme eller ventilation. Men kläderna kommer att vara skrynkliga.

Jag fick en fråga från en annan seglare om jag flyttat ner i båten. Spontant sa jag nej, men vad skall man säga när man bott i den i tre månader i sträck? När har jag då flyttat ner i båten? Jag är bara nybörjare som långtidsseglare.

När jag kommer hem så har jag ingen båt att skruva med så då skall jag istället bygga om mitt hus. Det är ett stort projekt det också men jag kommer i alla fall inte att skriva om det på denna sida. Till våren, när jag kommit tillbaks, skall jag fortsätta med installationen av värmaren. Där har två element av fyra kommit på plats. Ankarspelet skall också installeras. Där har matarkablarna kommit på plats. Manöverbrytarna sitter också där. Men de skall kopplas samman med kontaktorn och motorskyddet. Dingen skall göras så den kan ros. Får se om jag hittar några teleskopiska 3 m långa åror.


2014-09-04 <-1> <+1> <+2> <top>
Nu har jag varit hemmaifrån i 12 veckor. Egentligen skulle jag nog stå ut med att vara iväg i 12 veckor till men då får det inte vara att jag ligger stilla på samma plats hela tiden. Jag har varit i Egersund i 4 veckor. Det mest positiva är väl att sommarsäsongen är slut och de har slutat ta hamnavgift. Egentligen skall de då stänga både WiFi och ström. För min del spelar inte WiFi någon roll då jag har Net 1 men det skulle vara kännbart om dom stängde strömmen. Nu har jag fått ett eget eluttag så jag klarar mej. Pappren till tullen är ifyllda och bilagan från Eigerøy Båt og Motor har ordnats och allt är inskickat till tullen. Nu är frågan närmast om när skall jag ringa och fråga om jag får något tillstånd? När jag fått det kan jag ganska snabbt få lyft båten. Och står båten på land är det obekvämt att bo i den. Flygbiljetten hem är billigare ju tidigare man bokar den. Vill jag åka imorgon kostar det 3137:- kan jag vänta till den 16:e kostar det 904:- och den 28:e kostar det 831:- Alla dessa biljetter är låsta vilket innebär att man kan inte ändra avgången på dom. Vill jag ha en helt ombokningsbar biljett så kostar den 4070:- Alltså kan jag inte köpa biljetten förrän jag fått tillståndet från tullen. Jag måste lämna det mesta i klädväg i båten men hur skall man förvara det utan att där blir mögel? Vakuumpacka kan nog fungera men det blir ganska många och stora påsar. Jag har börjat tvätta allt smutsigt som skall vara kvar. Tanken för tillfället är att stänga till så mycket som möjligt, stänga ventiler och tejpa nergångsluckan. Jag sätter innan dess torrbollar inne i båten. Den skall stå i nästan åtta månader.

Annars går där en hel del tid till att uppdatera min blogg. Förutom att nån gång emellanåt skriva i dagboken så förtydligare jag mina texter på sidan om installerad utrustning. Jag ser på statistiken att där är många som läser på den sidan. Jag läser om en del andra som är ute och långseglar och vad de haft för problem. Nu senast var det ett par som röstjärnet gick av under överfarten till Västindien. Då kom jag på att de har jag bytt just för att undvika det problemet och då fick det bli det en punkt röstjärn på sidan om installerad utrustning. På någon punkt blir det också lite undervisning om hur jag tycker det skall var t.ex. punkten förtöjningslinor. Som alltid så är kommentarer välkomna.


2014-08-30 <-1> <+1> <+2> <top>
Nu har jag bestämt mej. Jag lägger upp båten här i Egersund. En starkt bidragande orsak är att jag är rädd för om jag kör motorn någon längre stund så kan gå sönder så mycket att det blir billigare att byta motor. Jag har börjat med pappersexercisen och hämtat ett formulär hos norska tullen om tillstånd att lägga upp båten. Då räknas tiden från när jag kom in i landet, inte när jag fått upp den på land. Sen skall man ange när man tänker lämna landet, inte när den skall sjösättas och seglas vidare. Orsaken, tror jag, är att båten får vistas max två år i Norge, annars skall den föras in i landet och då bl.a. betala moms. Eigerøy Båt og Motor, dom som hjälpt mej med reparationen, har plats för mej på landbacken. Jag kan lägga upp den när jag vill och sedan lämna den när pappren är klara. Nu bor jag i båten och det är besvärligt att göra det om den ligger på land, så jag väntar med lyftet tills jag fått ok från tullen. I ärendet med den svenska båten som fick betala för införsel så tog det vid något tillfälle 17 månader innan tullen svara.

När man skall flyga härifrån så tar man tåget till Stavanger och flyger därifrån. SAS har direktflyg mellan Stavanger och Köpenhamn.


2014-08-28 <-1> <+1> <+2> <top>
I går gick jag upp på Prekestolen. Det är en klippa i Lysefjorden innanför Stavanger. Den har lite speciell form som synes på bilden. För att komma dit, tog jag tåget till Stavanger, båt till Tau och buss upp till Prekestolens baskamp som ligger på 300 m höjd över havet. Därifrån går man knappt 4 km upp till 604 m över havet. Mycket folk, så man kunde köra med E4 navigering, följ person framför dej. På nervägen så fick jag ont i mitt vänstra knä och halta tillbaks. Då fanns där bara en buss kvar för dagen för att åka till Tau. Jag fick vänta en timme på att den skulle gå. Väl inne i Stavanger hitta jag (så småningom) till tågstationen (från vilken där går ett spår) och där vänta jag i 50 minuter på tåget. Tillbaks i Egersund fick jag halta den kilometer som där är från stationen till båten. Jag var i båten 23.45. Med allt besväret så var utsikten inte värt ansträngningen.

Här är en bild på själva Prekestolen.

Här är en utsikt in mot Lysebotna.
Här är en bild ut mot havet som jag tog på vägen tillbaks till kampen.


2014-08-21 <-1> <+1> <+2> <top>
Oljepumpen på motorn har renoverats och kort kan man säga att det misslyckades. Den är i lite sämre skick nu än innan renoveringen. Jag skall berätta hur vi skulle gjort.
Problemet, som jag skrivit om tidigare, var att styrningen till oljepumpens axel var uppsliten. Jag fick gjort en borrjigg, en platta som var större än locket till pumpen, hade dess tre hål och ett hål där rotoraxeln sitter. Detta hål har samma diameter som den nya axeln 8,5 mm. Jag skulle ha räknat ut koordinaterna för alla hålen. Det gör man på följande sätt.
Nu gjorde jag inte det utan vi gjorde på ett enklare sätt. Han satte en tjock axel i svarven, svarva ner ytterdiametern till storlek med locket, gjorde ett 8,5 mm hål i mitten, kapa axeln till en 8 mm tjock skiva, la på det gamla locket, markera fästhålen, borr dessa och så var jiggen klar. Det lätt helt rätt när han gjorde det och inte förrän ett dygn efter så kom jag på att rotoraxel satt fel. Den sitter inte i centrum. Jag tog i alla fall ur pumpen, montera borrjiggen, borra upp motorblockets axelstyrning, tog av lockat och rengjorde från alla metallspån.
Den inre rotorn hade en låssprint genom sej och axeln. Denna togs bort. Axeln slogs ut ur rotorn. Det svarvades en ny axel med samma diameter i ändan där rotorn sitter. På mitten var den tjockare för att stämma med det uppborrade hålet i motorblocket (8,5 mm) och ändan frästes av så den blev lika dan som originalet. Denna nya axel var så tjock att det var svårt att trycka på rotorn. Rotorn värmdes med en gaslåga och sedan kunden axeln slås på. Där borrades ett nytt hål genom axeln och låssprinten sattes tillbaks. Ganska onödigt då rotorn hade fått värmas för att fås på plats. Nu fick jag inte dit rotorn utan att jag gjorde hålet ovalt. Detta var innan jag kom på att hålet satt fel. Han som gjorde svarvningarna var mycket noggrann men maskinerna han använde var både gamla, för stora och dåligt utrustade. Detta resulterade i att det tog lång tid (och jag betala per timme). Teoretiskt sett skulle han kunna göra den nya borrjiggen i fräsen men jag tror inte han klarar det och det blir för dyrt. Jag kör nu vidare med den dåliga pumpen och tar med den hem i vinter och får där gjort den nya delarna. Då gör jag en riktig jigg med 9,0 mm hål, en bronsbussning att sätta i hålet och svarvar en ny 7,7 mm pumpaxel.


2014-08-14 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag får väl tala om hur det gick med motorreparationen. Det gick inte. Eller kanske rättare sagt, det blev ingen reparation. Teknikern som skulle göra jobbet var sjuk. Dom hade visserligen en annan som också skulle kunna göra det men han hade semester. Jag har fått en ny tid till på måndag. Vi är också överens om att borrandet i motorblocket får jag själv göra. Jag förstår dom, skulle det bli fel (t.ex. snett), så är det deras ansvar och det går kanske inte att reparera, så det vill dom inte göra. Jag hade väntat mej det och jag vet hur jag skall göra, men jag har inte verktyg för det och det tror jag dom kan bistå mej med.
Dom senaste dagarna hade emellanåt varit kraftig vind och kraftigt regn och däremellan bara varit lätt regn. Jag har inte börjat titta på väderprognosen ännu, jag måste ändå ligga kvar, men vinden har vänt från sydostlig upp på nord. Häromdagen var jag oförsiktig nog och gick upp på toaletten när det var en paus i regnandet och tog därför inte med något paraply. När jag kom ut öste regnet ner. Jag gick två varv runt byggnaden utan att det hjälpte, jag läste informationen om Egersund, jag kolla tvättstugan men inget hjälpte. Till slut gick jag in på matstället och köpte en stor kopp kallt kaffe för 25 norsk kronor, och det hjälpte. Där blev en paus i regnandet.


2014-08-11 <-1> <+1> <+2> <top>
Igår gick jag upp på utsiktsberget Varberg. Här är en vy över Egersunds gästhamn. Jag ligger på insidan av bryggan som tredje båt inifrån, bredvid motorbåten. Varberg är 125 m högt och där finns en asfalterad bilväg upp till cirka 100 m.ö.h. och sedan asfalterad brant väg sista biten. Jag gick hela vägen.


Detta är en vy rakt söderut. Det är Egerö och bakom den Nordsjön.


2014-08-09 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag har problem med oljetrycket i min motor. När jag startar motorn släcks inte oljetryckslampan. Även om jag låter motorn gå i 10 sekunder så slocknar inte lampan och då vågar jag inte köra motorn mer utan stänger av den. Har jag väl tryck så håller det sig uppe. Jag hade detta problem redan i fjor och jag misstänkte att locket till oljepumpen läckte. Därför tog jag av locket, som tätas med en o-ring, satte lite fett på kanten och satte tillbaks locket. Då fick jag tryck direkt. Alltså måste det bero på att locket läcker. Jag har köpt en ny o-ring utan framgång. Jag bytte också locket, det var kanske vingt, men det hjälpte inte heller. Oljepumpen är uppbyggd av en inre rotor med fyra tänder där drivningen sker på rotorns axel. Denna sitter i en yttre rotor med fem invändiga tänder. Nu har jag hittat att lagringen till drivaxeln på den inre rotorn är uppsliten. Den yttre rotorn har en diameter på knappt 30 mm och axeln är 8 mm. Rotorn är 15 mm djup. När jag har av den yttre rotorn kan jag vicka den inre rotorn 1 mm i sidled, alltså har hålet blivit koniskt med en större innerända. Som vanlig när man hittat vad som är felet så vet man vad man skall söka på internet och där hittar man det beskrivit. Men där stod också hur dom hade löst problemet. Den plocka isär motorn, borra upp den uppslitna lagringen, gjorde en lös bussning som passa i hållet och satte tillbaks den inre rotorn. Nu har jag inte lust att ta ur motorn medans jag är under resa utan jag får göra en alternativ lösning. Min nuvarande ide är att, på plats, borra upp hålet, få svarvat till en ny axel som passar både i rotorn och det nya hålet och sen montera alltihop. Det blir inte så bra som den andra lösningen men håller kanske ändå 30 år. Denna lösning utesluter inte att jag vid ett senare tillfälle sätter en bussning. Funderingarna är om jag skall borra upp hålet och hur jag då skall få det både i rätt riktning och runt. Alternativt är att brotscha hålet med en ställbar brotsch, men går det när där är botten i hållet? Jag har pratat med en verkstad och skall dit på tisdag och då förhoppningsvis få svar på frågorna.


2014-08-04 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag tog det lugnt på söndagsmorgonen och kom inte iväg från Farsund förrän klockan ett. Ut mot öppet vatten seglar man i sydost och det var från det hållet som vinden kom. Jag hissa full stor tämligen direkt men gick för motor. När jag väl börja komma ur skärgården rulla jag ut genuan och stängde av motorn. Det var nästan rakt med vind och så pass mycket att jag segla. När jag passerat Lista hade vinden avtagit så mycket att jag starta motorn igen. Jag kom fram till Kirkehamn lite efter klockan sex. Isbua restaurang har också en gästbrygga. Där la jag mej. Där låg redan en tysk gästbåt annars var det tomt. Restaurangen hade stängd och där fanns ingen hamnvärd så jag betala inget. Där finns ett servicerum med toa, dusch och tvättmaskin. För icke gästbåtar ville de ha 50 för duschen. Internetuppkopplingen fungera inte.
I morse var jag iväg lite tidigare, jag lämna Kirkehamn klockan tolv. Det var en svag vind så jag gick för motor. Det blåser nog mer längre ut på Nordsjön för det går en ganska hög dyning och det är skumpigt. Jag fick vind ett tag så jag kunde segla men sista biten blev åter för motor. Jag kom fram till Egersund klockan fem. Här är många fler gästbåtar och ett aktivt hamnkontor. Strax innan jag kom in till Egersund kom där en regnskur och där var en mini tromb som gick rakt över båten. Tromben var 3  m i diameter och man såg på vattenytan att där var en vindvirvel som drog upp lite vatten. Jag tänkte att det kanske var en helikopter men den var alldeles för liten och där hördes inget motorljud. Båten krängde lite när den passera och strax efter så dog den ut.
Hamnkontoret gav mej tips på en verkstad och jag tänker cykla dit imorgon och höra om de kan tillverka axeln till min oljepump. Jag tar med mej pumpen och på plats är det lättare att förklara vad jag önskar mej.
När jag väl kommer iväg härifrån så blir det en ”lång” etapp på 35 M. Det har jag vant mej av med. Men den seglingen är ett framtida problem, jag har inte ens tittat på väderprognosen.


2014-07-28 <-1> <+1> <+2> <top>
Farsund. Jag gick från Kristiansand till Mandal på lördagen. Det var en svag mestadels ostligt vind. Jag gick i princip för motor men hade genuan ute ifall det skulle komma en vindpust från rätt håll. Mandal ligger bra skyddat för havsvågor men det var irriterande småskumpigt under hela dagen p.g.a. allt svall från småbåtar. Där flera lediga platser mellan Y-bommar och flytbrygga. Väderprognosen tala om att det på måndagen skulle gå över på västliga vindar, så därför gick jag redan på söndagen till Farsund. Här ligger jag längs en träkaj. Tyvärr så har de ändrat rutinerna sedan jag var här 2012, nu tar dom 200 Nkr per natt, oberoende av båtstorlek, medan då var det gratis. Sträckan Mandal Farsund gick jag också för motorn och genua. Prognosen tala om ostliga vindar under 5 m/s men när jag runda Lindesnes blåste det minst 10 m/s från ost. Vinden var med så det kändes lite onödigt att ha igång motorn men jag våga inte stoppa den. Direkt efter Lindesnes går man lämpligen in till Korshavn. Det gjorde jag och där tanka jag diesel vid macken som ligger vid brygga. Samtidigt kom där ett åskväder rakt över området. Jag vänta ut det innan jag tanka. Idag passa jag på att bada. Normalt så är jag tveksam till att bada i hamnen men detta är mer ett sund med bryggor längs båda sidorna, så vattnet är rent. Jag skulle till att säga till min båtgranne att det var kallt i vattnet men han sa att det var 24°. Många som skall över Nordsjön till Skotland mellanlandar här i Farsund för det är den västligaste större samhället. Igår var här två svenska båtar som låg här som kom från just Skotland. Den ena tänkte idag segla direkt till svenska västkusten, 150 M, och övertala den andra till att göra samma sak. Bägge gick i morse.

2014-07-23 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag får erkänna att mina farhågor för att hitta plats i Lillesand var obefogade. Där fanns flera platser. Idag, onsdag, har jag gått från Lillesand till Kristiansand. En stor del av denna sträckan är blindleja, ett erkänt fint parti av sörlandet. Jag hade storen uppe men det var motorgång hela vägen. Seglet hjälpe till ibland. Några bitar är ganska svårnavigerade. Som dom säger på ostkusten så E4 navigera jag. Antingen följde jag båten framför eller så segla jag i den riktningen som där kom båtar från. Ibland har man en öppen fjord och någonstans framför en skall där finnas en liten öppning så man kan passera innanför ön. Vid andra tillfällen är där en passage innanför en kedja av öar. Där skall man inte köra för långt för då är det i princip en återvändsgränd. Jag hade en båt framför mej och rätt som det var gira den iväg i babords riktning mot något som jag tyckte såg ut som en marina, men det var det inte. Jag segla så klart för långt, och det är bara i princip som det är en återvändsgränd. Jag kom igenom med ett skrikande ekolod. Väl ute på den rätta leden dök den där båten, som jag skulle följt, upp bakom mej. Här är av naturliga skäl många norska båtar, men mycket få utländska. Ryktet om att Norge är dyrt har nått utanför landets gränser.

2014-07-21 <-1> <+1> <+2> <top>
Under söndagen kom det in båtar under hela dagen. På kvällen var vi nio gästbåtar, troligen rekord för Hirtshals. Att där finns en kombinera toa och dusch för alla dessa bidrog i mitt beslut att segla där ifrån på kvällen. Jag vet också att det i Lillesand är väldigt svårt att hitta en plats om man kommer nio på kvällen eller senare. Nu gjorde jag en nattsegling i en måttlig halvvind. Den sista halvtimmen skulle jag nog ha revat storen. Jag hade satt radarn att varna om där var något som kom närmare än 2,5 M. Vid elvatiden, medan jag fortfarande satt vakt, var där ett fartyg som gick 0,6 M framför mej (allt enligt AIS:en). Sen försökte jag sova, men det var så hoppigt så det blev mest vila. Vid sjutiden börja jag göra frukost men fick för dåligt med tid så jag fick avbryta den. Jag kom i hamn lite efter nio. Lite tidigt, där var inte så många som gått iväg ännu men jag har lagt mej vid en Y-bom vid kajen. Nu har jag gjort alla långa etapper för de närmsta åren. I alla fall när jag seglar längs den norska kusten skall jag inte behöva göra någon etapp på över 30 M.

2014-07-20 <-1> <+1> <+2> <top>
Det gick som jag hoppats med min plats, där var inga problem att lämna den utan att störa en massa grannar. Första benet till bojen sydost om grenen var rakt mot den svaga vinden. Jag gick det benet för motor. Alla som varit i trakten vet då att det var en nordostlig vind. Nästa ben gick rakt norrut till bojen som ligger nordost om grenen. Här satte jag fulla segel och stängde av motorn. Jag gjorde då tre knop. Där var inte mycket vind. Väl där uppe så skulle jag västerut till Hitshals. Det var ett ben med platläns i mycket svag vind. Men jag fick satt genackern (utan några problem) och vi gjorde tre knop. Där kom efter någon timme lite mer vind, men det vred också över mot nord. Det innebar att jag behövde gippa. Det gick inte bra. Trots flera försök, så när läger var som värst hade genacker lindat sig två varv runt genuan. Efter en del arbete fick jag den att hänga fritt (fortfarande hoplindad) bakom storen och då gick den snällt att ta ner. Jag hade då cirka sju sjömil kvar men med spirad genua så gjorde vi cirka fem knop. Väl i hamn gick jag för motor in till gästbryggan och den enda gäst där var hjälpte mej att förtöja.

2014-07-18 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag skulle koppla in lampor och lanternor som sitter i masten. Till slut hade jag tre ledningar som jag förstad gick till tresektors- och ankar- lanternan i masttoppen. Tresektorslanternan har jag byggt av en röd/grön LED tvåsektorslanterna och en LED akterlanterna som sitter rygg i rygg. Ankarlanternan är en gammal ankarlanterna som jag satt en LED i. Denna är rundlysande och behöver därför inte ha några skarpa sektors gränser. Alla är anslutna i en kopplingsbox uppe i masten och har två matningar och en gemensam minus. Jag prova med min ohmmätare men den sa ungefär 2 MΩ oberoende mellan vilka ledare och riktning jag mätte. 2 MΩ är vad jag har i kroppen mellan händerna. Jag tog en ledare (på måfå) och koppla den till minus och tog en av de andra, via en ampermätare, och koppla till plus, så gick där 60 mA och det lös i masttoppen. Då visste jag att där i alla fall var något som fungera. När jag väl kopplat det rätt så drar tresektorslanternan 350 mA och ankarlanternan 70 mA. Det motsvarar 12 V / 350 mA = 34 Ω.

2014-07-17 <-1> <+1> <+2> <top>
När jag lämnade Sæby var där bara in svag V vind så jag gick för motor de första två timmarna. Jag gick innanför Hirsholm för om där inte kom någon vind hade jag gått in till Strandby. Nu kom där en svag sydostan, så när jag satt genackern rörde vi oss. Den sista biten vred vinden upp på ost och jag kunde inte bära genackern, Det känns att jag inte har riktig vana vid det seglet. Efter att ha snurrat runt i hamnen, dels för att sätta ut fendrar, dels för att söka efter en lämplig plats, blev det att jag la mej som 4:e båt.

2014-07-15 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag är nu i Sæby på Jylland. Har legat här i flera dagar men planerar att segla vidare till Skagen imorgon. Nu har jag varit ute en månad och det känns som att jag bara är i början på turen. I alla fall när jag tänker på hur långt jag kommit. Som vanligt dyker där ständigt upp nya problem. Det senaste är att när jag låg på Anholt var där flera båtar utanpå mej. När folk från dess gick iland kunde de inte gå vi fördäck på vanligt vis för där ligger min dinge. De gick istället precis framför masten och då var där en del som också trampa på mina antennkablar som jag har lagt i en snygg ring där. Resultatet blev att båda kablarna gick sönder. För mej innebär det att min AIS inte får någon GPS information och sänder då inte ut min position. Det gjorde också att min Net1 anslutning försvann.
Nu har jag reparerat Net1 kabeln men det går mycket långsamt, men det kan bero på nätet. GPS kabeln hjälpte det inte med att klippa bort den skadade delen. Det kan vara att den är känsligare för skador. Jag har börjat ge mej på att dela antennen och ersätta din biten av kabel, men det är ett hårt hölje. Har sågat genom höljet runt om där det finns en skarv, men den delar sig inte för det. Skall nu göra ett snitt på tvärs för att få en uppfattning om hur den är uppbyggd. Då vet jag var jag skall lägga nästa snitt runt om.


2014-07-09 <-1> <+1> <+2> <top>
Seglingen från Gilleleje gick bra. När jag lämna hamn var det dimma som höll på att lätta. Jag starta radarn och märkte att tillenbörjan hade jag en sikt på 1,5 M. Det var bide vind men inte dikt och inte mer än att jag kunde segla med fullt ställ. Inför att jag skulle komma in i hamnen tog jag fram akterankaret (som ligger stuvat i fören). Jag hade ett minne av att man förtöjde med akterankare på Anholt. Men det var ändrat, där har lagts ut bojar, men där fanns ingen ledig plats. Där fanns en plats längs kajen men stor text att det var förtöjning förbjuden. Men så kom hamnkapten i sin gummibåt och sa att vi fick ligga där. I kaoset hamna jag som 4:e båt och hade sen fyra till utanpå mej. Det blev inte tal om att dra någon landström. Under seglingen prova jag flera gånger att få internetkontakt utan att lyckas. När jag förtöjt såg jag att antennen hade lossnat. Klättra upp och limma dit den igen, sen kom jag ut på nätet.
Nu på förmiddan när jag skriver detta har morgonens kaos lagt sig. Jag ligger som 3:e båt och har (just nu) en utanför mej.


2014-07-05 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag har lämnat Helsingborg och är nu i Gilleleje på norra Själland i Danmark. Jag gick ut för motor för jag hade vinden nästan rakt i akter. Hissa ful stor inne i hamnen, satte ful genua när jag kommit utanför pirarmarna och då stängde jag också av motorn. Det var slör hela vägen på gränsen till läns men genuan stod bra. Detta var den första lugna seglingen jag gjort i år. Inga konstigheter på vägen men att hitta en plats i Gilleleje är inte lätt. Båten är ovanligt smal, så jag brukar leta längst in i hamnen men i de två innersta facken var där inget ledigt. Fråga en båt som låg längst ut på bryggnocken om jag kunde lägga mej parallellt med dom. Då sa dom att där nog fanns en ledig plats långt in i nästa fack. Ett av dom som jag trodde var lönlöst att kolla, men där fanns en plats som var tillräckligt bred för mej. Här i Gilleleje betalar man efter båten bredd och om man inte går upp till hamnkontoret och betalar riskerar man dubbel avgift. Det är långt till hamnkontoret men jag var dit och betala och som jag sa till hamnkapten, här finns väl inga båtar som är över 2 m breda. Tvärs över bryggan har jag landström, så den blev snabbt inkopplad.

2014-07-01 <-1> <+1> <+2> <top>
Jag har flyttat mej men egentligen har jag inte kommit någon vart. Jag ligger nu i Helsingborg. I fredags sa Linds segel att de skulle ha ett besked om min spridare på måndan. Jag ringde på morgonen men de visste inget. Jag ringde strax innan midda men de visste inget. I fredags hade jag bestämt att jag seglar upp till Helsingborg på måndan. Jag hade inte mycket att förlora på det. Så vid middagstid så lämna jag Råå. Jag gick för motor för spridaren ser inte bra ut. Halvvägs gick huvudsäkringen så all el försvann. Det var samma säkring som gått tidigare. Jag gick ute lite från kusten för att få sjörum och sen stanna jag motorn och la mej och drev. Det var lika bra att bytta säkringen med en gång, den måste jag ändå byta. Jag tänkte att det skulle kunna vara något konstigt med generatorn eftersom säkringen gick när jag går för motor. In och titta och börja skruva lite på den. Då gnistra det kraftigt från en kabel. Det var min felande kabel som hade legat mot motorn och skavat sönder sin isolering. Där var felet. Flyttar undan den provisoriskt så jag får bort kortslutningen och sen kan jag fortsätta färden mot Helsingborg.
Väl där ringde jag till Linds. Fortfarande inget besked. Efter att jag lagat och ätit midda, packa jag upp min cykel och cykla till Linds. Då fick jag beskedet att spridaren skulle skickas från verkstan på onsdag och att den borde vara i Helsingborg på torsdag midda. Allt förgäves men jag har hittat felet på elsystemet och jag ligger lika bra här så länge det inte är någon sydvästvind. Vid sydvästan rullar det i denna hamnen. Helsingborgs norra hamn är ganska ny. Där finns många eluttag på brygga men man har ett system så hemmabåtarna ligger nästan alltid anslutna och därför är där inga uttag kvar till gästerna. Jag som har blivit bortskämd med landel fick därför ta fram ytterligare en lång förlängningssladd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar